Vezetői engedély mozgássérületeknek

Kedves Látogató!

Összegyűjtöttem tapasztalataimat a jogosítvány szerzéssel és utána az autó átalakítással kapcsolatban. Én 2021-ben szereztem meg a jogosítványom, tehát nem teljesen frissek az információk. De remélem így is tudtam segíteni. Esetleg kedvet szerezni hozzá, hogy le tedd a jogosítványt!

 

1. lépés

Szakértői papír - gépjárművezetésre való egészségi alkalmasság vizsgálata

1146 Budapest, Thököly út 82.

https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok/budapest/megye/szervezet/rehabilitacios-hatosagi-es-orvosszakertoi-foosztaly

Időpont foglalás kötelező!

1. pont - az eddigi leleteket vidd magaddal!
2. pont - a háziorvos erre a vizsgálatra írjon egy dokumentációt!
ezeken kívül kell még az orvosi vizsgálat díj befizetése csekken és az ezt igazoló csekk!

A helyszín tömegközlekedéssel és autóval is könnyen megközelíthető. A kerti kapun kell bemenni hátra, ahol egy lift fogad, ezzel tudunk lemenni az alagsorba. A folyosón található mozgássérült mosdó is.

Ezzel a papírral fogunk tudni jelentkezni az autósiskolában, hogy alkalmasak vagyunk a vezetésre

 

2. lépés

Az iskola "választása"

Én a Dodgem iskolánál ( https://dodgemjogsi.hu/ )kezdtem tanulni. A honlapon fel van tüntetve, hogy van átalakított speciális kocsijuk. Telefonos egyeztetés után azt mondták, hogy jelenleg szervízben van az autójuk, de mire kell, addigra megjavítják. Az iskola irodájához egy nagy régi ajtón kell bemenni, a kaputelefon elég magasan van. Az udvarból még két lépcső vezet fel majd le az irodába. A nyitott ablak miatt, sikerült beszólnom az ablakon keresztül, így kijött a kedves titkárnő. Kint az udvaron átadtam neki a pénzt, majd kihozta a számlát.

Dekmár Autósiskola

1106 Budapest, Gyakorló u. 4/E

https://dekmarautosiskola.hu/

Mivel a Kresz után kiderült, hogy a kocsit mégsem javítják meg, így kerültem át a Dekmár iskolába - Budapest egyetlen autósiskolája volt ekkor - ahol van átalakított autó. Itt miután észrevettek szívélyesen segítettek felmenni a 8 lépcsőn, melynek a szélein ugyan van lépcső meredekségű rámpa, az én székem nem volt elég széles, hogy átérjen mindkettő rámpára rendesen. Az autójuk automata váltós, kézi vezérlésre fel van hozva a gáz és a fék, illetve egy gomb segíti a kanyarodást a kormányon.

jogsihoz_2.jpg

jogsi_dekmqr.jpg
Más autós iskola

 

3. lépés

KRESZ tanfolyam és vizsga

1119 Budapest, Petzvál József utca 39.

Online tanultam a KRESZt, a tananyag átnézése után, nagy segítségemre voltak a próbavizsga kérdései! Miután végigmentem az online tanfolyamon, jelentkezhettem vizsgára, az iskolán keresztül. A vizsga helyszíne teljesen akadálymentes volt. A nagykapun át egy kertbe értem, ahol volt egy lankás rámpa amin felérve egy előtér. Az előtérben van mozgássérült wc - bár ezt nem tudtam megnézni, mert zárva volt, a kulcsot pedig nem tudtam elkérni, mert a vizsga termekhez nem szabadott bekopogni. A vizsga termében az asztalhoz rendesen odafértem, a széket kivették nekem, az érintőképernyős monitort elértem könnyen. A másik épület portájához egy kicsit meredekebb rámpa vezetett, de ott is fel tudtam menni - itt kell új időpontot kérni, ha nem sikerült a vizsga.

Értesüléseim szerint a 1141 Budapest, Komócsy utca 17-19. címen is kedvezőek a körülmények a mozgássérülteknek a KRESZ vizsga letételéhez.

 

4. lépés

Magyar Vöröskereszt vizsga - ezt amúgy bármikor elvégezhetjük a gyakorlati vizsga előtt

1117 Budapest, Erőmű utca 8.

https://voroskeresztbp.hu/elsoseglynyujto_vizsga/

Telefonon kértem időpontot. Mondtam, hogy kerekesszékkel közlekedem. 2 lépcső van a bejáratnál, mondták, hogy hozzak kísérőt, de mondtam nekik, hogy nem tudok, meg tömegközlekedéssel jövök, úgyhogy a sofőr sem tud segíteni. Megkérdeztem, hogy ott valaki nem lesz-e aki segítene. Mondta, hogy odaírja az időpontomhoz, és lesz valaki.
- egy orvosi papírt kellett magammal vinnem, mely igazolja a mozgássérültségemet - én a szakvéleményt vittem, így nem kellett fizetnem.
Már az utcán vártak, a kapu előtt macska kő van, egész jól járható. Majd a lejtő előtt egy nagyobb padka. Én le tudtam menni a bejáratig, de végig kísért a fiatalember aki várt rám. Az udvar ahol vártunk nehezen járható, lyukas térköves, de ide nem muszáj bemenni. A két lépcsőn felhúzott hátrafele a kedves segítő. Bent kitöltöttem egy jelentkezési lapot, lefénymásolták az orvosi papíromat, ezzel mentem be vizsgázni. Az újraélesztést elméletben kérdezték ki, majd húztam egy vizsgatételt, amit szintén szóban mondtam el.
Mozgássérült wc-jük nincs, én a sima wc-be befértem és az ajtót is magamra tudtam zárni!

 jogsihoz_3.jpg

5. lépés

Gyakorlati órák és vizsga

Az órák előtt az Árkád-ban volt lehetőségem elmenni mosdóba. Itt a személyzetnél kellett kulcsot kérni az ajtó kinyitásához, de mindig volt ott valaki, aki tudott segíteni. Sajnos magamra nem lehetett zárni az ajtót, de egy kis tábla jelezte kint, hogy „Foglalt” amikor bementem. Bent elég nagy hely van. Az iskola autója automata váltós, kézi vezérlésre fel van hozva a gáz és a fék, illetve egy gomb segíti a kanyarodást a kormányon. Amíg vezettem, az oktatóm bevitte a székem az irodába. A vizsga ugyanebben az autóban zajlott.

 

6. lépés

Jogosítvány kiváltása

Ha sikeres vizsgát tettünk mindenből, bebaktathatunk első jogosítványunkért az Okmányirodába. S ha már úgyis itt járunk, húzzunk két sorszámot, s intézzük el a mozgássérült parkoló kártyánkat is. Egy orvosi dokumentum szükséges hozzá, ami alá támasztja, hogy valóban szükségünk van rá. Az orvosi szakvélemény jó hozzá. De úgy emlékszem a fogyatékossági támogatásról szóló határozatot is elfogadták

 

7. lépés

Autó beszerzés, vizsgáztatás és átalakítás

Hogy értelmet is nyerjen, hogy elvégeztük a vizsgát, ideje beszereznünk egy automata váltós autót is, amibe be tudjuk rakni a kerekesszékünket 😊 A szakértői papír alapján – amit még az elején kaptunk – fogják elvégezni az autó átalakítást is. Több cég is foglalkozik vele, ki a magyar sufni-tuning módon, ki rendesen.

 

9029 Győr, Csalogány u. 76.

http://www.sulyokmuhely.hu/

Jómagam a Sulyok Műhelyben jártam sikerrel. Ezt ajánlották a legtöbben. Megbízható, szakszerű átalakítás, amit a Mozaik utcában is elfogadnak. Körülbelül fél nap alatt készítették el az átalakítást.

1033 Mozaik utca 5.
https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok/budapest/megye/szervezet/fovarosi-kozlekedesfelugyeleti-foosztaly

Mozaik Utca Műszaki Vizsgálóállomáshoz kell vinni az autót az átalakítás után, hogy beírják a forgalmiba, illetve adnak egy kis plasztik kártyát is, mely 10 évre szól az átalakításról. Viszont innentől kezdve elég nehéz elvinni az autót a sima műszaki vizsgájára. A Mozaik utcában van rá lehetőség, de ott nagyon pepecselősen nézik át az autót. Ezen kívül az Autó klubnál van rá lehetőség, ahol nekem nem vették fel a telefont. 2 sima vizsgáztató helyről pedig visszautasítottak, mert így nem vállalják. Hiába mondták a Mozaik utcában, hogy nekik az átalakítást ilyenkor nem kell nézni, annak érvényességéről, ott a plasztik kártyám.

 

Amennyiben rámpát, kifordítható ülést, egyéb rögzítési lehetőségeket is szeretnénk az autóba két helyet találtam, de talán van több is:

Liberatus Hungary Kft.

2051 Biatorbágy, Rozália Park 2.

https://www.liberatus.eu/termekeink/dhollandia-emelohatfal-es-kerekesszek-lift.html

 

Wheelchair Hungary Kft.

2100 Gödöllő, Dózsa György út 70.

https://wheelchair-hungary.eu/

 

Autó vásárlási támogatással kapcsolatban nincs tapasztalatom, de hallottam róla, hogy vannak lehetőségek, bizonyos megkötésekkel. Ezt az oldalt találtam, ami talán hasznos lehet ezzel kapcsolatban:

http://info.kezenfogva.hu/szolgaltatasok/23595

 

És ha mindennel kész vagyunk, csak élvezzük az utak szépségét!

img_20240719_205824.jpg